Vilkår

KJØPSVILKÅR FOR HANDEL I RIDDERHUS SIN
NETTBUTIKK

GENERELT

Det er 18 års aldersgrense for å bestille i nettbutikken.
Nettbutikken på ridderhus.no er laget for privatpersoner i Norge utenom Svalbard og Jan Mayen.
Forhandlere og andre bedriftskunder skal ikke bestille varer gjennom nettbutikken, men ta kontakt
på epost til kontakt@ridderhus.no for informasjon og bestilling. Ridderhus sender foreløpig ikke
varer til utlandet. Kunder på Svalbard og Jan Mayen må bestille varer på e-post til
kontakt@ridderhus.no for at mva-satsene skal bli riktige.

Ridderhus er opptatt av kvalitet og godt håndverk. Om det likevel skulle være avvik på kvaliteten må
du ta kontakt med oss omgående.
Alle våre produkter er designet av Marie Ridderhus, og produsert og ferdigstilt på hennes verksted i
Rauland i Telemark.

Ridderhus er kvalitetsmerket av NorwegianMade. Det vil si at minst 50% av produksjonen foregår i
Norge. Les gjerne mer om denne kvalitetsmerkingen, og hva NorwegianMade står for her:

https://www.norwegianmade.no/om.html

KUNDEOPPLYSNINGER

Ridderhus lagrer kun de opplysningene som er nødvendige for å få sendt varene til deg. Vi sender
ikke ut reklame eller spam til kunder, og selger ikke kundeinformasjon til andre. Vi sender ikke
reklame eller tilbud på SMS.

PRISER

Alle priser inkluderer 25% merverdiavgift, og er oppgitt i norske kroner. Dersom mva eller andre
avgifter endres, vil prisene endres tilsvarende. Fraktkostnader legges til i kassen.

Vi tar forbehold om priser som åpenbart er feil, og vesentlige svingninger i råvareprisene.

BETALING

Du kan betale med bankkort (VISA eller MasterCard) eller PayPal-konto.
All korthåndtering skjer kryptert gjennom våre partnere Stripe og PayPal. Ingen kortopplysninger blir
lagret hos Ridderhus.
Det er ingen skjulte kostnader når du handler i nettbutikken. Dersom du betaler med kreditt- eller
debetkort, kan banken pålegge gebyr og renter. Dette er utenfor Ridderhus sin kontroll.

LEVERING

Vi sender lagervarer så snart som mulig, som regel en til to virkedager fra bestillingen er mottatt.
Tiden Posten bruker kommer i tillegg. Leveringstid dersom varen ikke er på lager kan være inntil 2-4
uker avhengig av hvilket produkt det er. Ta forbehold om lengre leveringstid i forbindelse med ferier
og høytider.
Dersom du har Posten sin pakke-app for smarttelefon, ser du i denne hvor pakken er straks den er
sendt. I alle tilfeller får du beskjed fra Posten via e-post og/eller SMS når pakken er klar til henting.
Det er også mulig å både betale og hente varen direkte fra Ridderhus sitt verksted etter avtale (se
kontaktinfo nederst).
Fraktkostnader / uhentede pakker
Ridderhus sender alle pakker som Norgespakke i Posten/Bring. Pakkene har en fastpris på 175,-.
Dersom du ikke henter en pakke du har bestilt innen 14 dager, blir denne returnert til oss. Vi
refunderer da vareprisen til deg minus fraktkostnadene begge veier og et returgebyr på kr. 65,-.
Dette gjelder uansett grunn til at pakken ikke ble hentet. Dersom du er bortreist eller av annen grunn
ikke kan hente en pakke, må du avtale med Posten/Bring hvordan det skal løses. Kontaktinformasjon
finner du på hentemeldingen eller www.posten.no

ANGRERETT

Angrefristloven gir alle private kunder 14 dager full returrett. Dette betyr at du kan heve kjøpet ved å

returnere varene til oss innen 14 dager regnet fra den dagen varene kom til deg. For at angreretten
skal være gyldig, må varene returneres uskadet, ubrukt og i original emballasje. Dersom indre
forsegling er brutt, gjelder ikke angrefristen. Det er ditt ansvar at varene du returnerer er forsvarlig
pakket og ikke blir skadet under returen, derfor kan det lønne seg å sende det som rekommandert
brev eller som pakke slik at sendingen kan spores.
Ved retur etter angrefristloven må du legge ved et utfylt angrefristskjema. Skjemaet kan du lasta ned
her.
Du må selv betale fraktkostnaden ved retur etter angrerettloven.
Du velger selv om du vil ha refundert varekostnaden (det du faktisk betalte for varen) eller bytte i ny
vare. Dersom du vil ha refusjon, må du oppgi kontonummer. Ridderhus henter ikke ut pakker sendt i
postoppkrav. Vil du bytte til ny vare, må du gi beskjed før retur eller senest med lapp i returpakken
om hva du vil ha i bytte.

REKLAMASJON

Dersom du får feil eller skadet vare, ta kontakt med oss via e-post på kontakt@ridderhus.no så snart
som mulig og senest innen 14 dager fra du fikk varene. Ridderhus sender deg da returseddel og tar
feil/skadede varer i retur kostnadsfritt og erstatter disse med riktig vare. Ved retur senere enn 14
dager etter mottak av varene, eller ved retur uten å først ha kontaktet Ridderhus, må kunden selv
betale fraktkostnaden.
Dersom du skal returnere en vare på grunn av reklamasjon betaler Ridderhus frakten, men kun
dersom du kontakter oss på forhånd for å få tilsendt returetikett. Alle varer skal returneres i
originalemballasjen og i samme tilstand som da du fikk dem. Det er ditt ansvar at varene du
returnerer er forsvarlig pakket og ikke blir skadet under returen.

Ved bestilling i nettbutikken har du akseptert disse vilkårene. I tillegg gjelder
Forbrukertilsynet sine standardvilkår for netthandel, som du kan lese på:
https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og- rett/veiledninger-og- retningslinjer/2179-2
Disse vilkårene gir deg ikke dårligere rettigheter enn norsk lov.

KONTAKTINFORMASJON

RIDDERHUS org.nr : 912 315 991
Returadresse :E-post : kontakt@ridderhus.no
Telefon : +47 91 52 85 52

Marie Ridderhus
Runningdalen 18
3864 Rauland